İnternet Tarayıcınızın Javascript Desteği Kapalıdır.
 Edebiyat ve Sanat Akademisi websitesini aktif bir şekilde kullanmak için JavaScript tarayıcınızda etkinleştirilmelidir. Tarayıcınızı kullanarak Edebiyat ve Sanat Akademisine erişim sağlarken zorluk ile karşılaşırsanız, JavaScript'in açık olup olmadığını kontrol edin.

Aşağıdaki Konu başlıkları MAC ve WİNDOWS işletimleri üzerinde çalışan EXPLORER, FİREFOX, SAFARİ ve OPERA internet tarayıcıları üzerinde JavaScript etkinleştirmesinin nasıl yapılacağı anlatılmıştır.

WİNDOWS LOGO
WINDOWS İŞETİM SİSTEMİ ÜZERİNDE;
MAC LOGO
MAC İŞETİM SİSTEMİ ÜZERİNDE;

Windows'taki Internet Explorer'da JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. tarayıcınızda Araçlar 'ı ve ardından Internet Seçenekleri 'ni tıklatın.
  2. Internet Seçenekleri iletişim kutusunda Güvenlik sekmesini tıklatın.
  3. Özel Düzey 'i tıklatın.
  4. Güvenlik Ayarları iletişim kutusunda Komut altında Etkin komut kısmında Etkinleştir 'i tıklatın.
  5. Tamam 'ı tıklatın
  6. Onay iletişim kutusunda Evet 'i tıklatın.
  7. Ayarlarınızı kaydetmek için Tamam 'ı tıklatın.
Windows'taki Mozilla Firefox'ta JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. Tarayıcınızda Araçlar 'ı ve ardından Seçenekler 'i tıklatın.
  2. Seçenekler iletişim kutusunda, İçerik 'i tıklatın.
  3. JavaScript'i Etkinleştir seçeneğini işaretleyin ve ardından Tamam 'ı tıklatın.
Mac'teki Mozilla Firefox'ta JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. Tarayıcınızda, Ayarlar 'ı tıklatın.
  2. Görüntülenen iletişim kutusunda İçerik 'i tıklatın.
  3. Görüntülenen iletişim kutusunda Güvenlik 'i tıklatın.
  4. JavaScript'i Etkinleştir 'i işaretleyin ve ardından pencereyi kapatın.
Windows'taki Google Chrome'da JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. Tarayıcınızı açın ve ardından sağ üst köşede görünen ayarlar simgesine tıklayın.
  2. Açılan menüde, Ayarlar 'ı tıklatın.
  3. Ayarlar sayfasında, Gelişmiş ayarları göster 'i tıklatın.
  4. Gizlilik bölümünde İçerik ayarları'nı tıklayın.
  5. JavaScript bölümünde Tüm sitelerin JavaScript çalıştırmasına izin ver'i seçin.
  6. Tamam 'ı tıklatın.
Mac'teki Google Chrome'da JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. Mac menü çubuğunda, Chrome 'u ve ardından Tercihler 'i tıklatın.
  2. Ayarlar sayfasında, Gelişmiş ayarları göster 'i tıklatın.
  3. Gizlilik bölümü altında İçerik ayarları 'nı tıklatın.
  4. JavaScript bölümünde Tüm sitelerde JavaScript çalışmasına izin ver 'i tıklatın.
  5. Bitti 'yi tıklatın.
  6. Ayarlar sayfasını kapatın.
Windows'taki Apple Safari'de JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. Tarayıcınızda, sağ tarafta görünen ayarlar resmi simgesini tıklatın.
  2. Tercihler 'i seçin.
  3. Genel iletişim kutusunda Güvenlik 'i tıklatın.
    İletişim kutusu adı Güvenlik olarak değişir.
  4. JavaScript'i Etkinleştir 'i işaretleyin.
Mac'teki Apple Safari'de JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. Mac menü çubuğunda, Safari 'yi ve ardından Tercihler 'i tıklatın.
  2. Görüntülenen iletişim kutusunda Güvenlik 'i tıklatın.
  3. JavaScript'i Etkinleştir 'i işaretleyin ve ardından pencereyi kapatın.
Windows'taki Opera'da JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. Tarayıcınızı açın.
  2. Menü > Ayarlar > Tercihler 'i açın.
  3. Tercihler iletişim kutusunda, Gelişmiş kutusunu tıklatın.
  4. İçerik 'i tıklatın.
  5. JavaScript'i Etkinleştir 'i işaretleyin
  6. Tamam 'ı tıklatın.
Mac'teki Opera'da JavaScript'i etkinleştirmek için
  1. Mac menü çubuğunda, Opera 'yı ve ardından Tercihler 'i tıklatın.
  2. Tercihler iletişim kutusunda, Gelişmiş kutusunu tıklatın.
  3. İçerik 'i tıklatın.
  4. JavaScript'i Etkinleştir 'i işaretleyin.
  5. Tamam 'ı tıklatın.
Ziyaretci İstatistik
Online: 215 Günlük: 1051 Toplam: 2040976
Reklam Alanı
Fütürizm Akımı Fütirist Ressamlar

Fütürizm Akımı

Dosya: 'Uzayda Süreklilik Benzersiz Formları', Umberto Boccioni.jpg 1913 bronz
Boccioni
(Dinamizm-Hareket)

Sanyilşeme ve modern çağın gerektiridği hız, ses ve dinamizmi sanat dallarına katarmak için doğan bir sanat akamı görünümündedir.1909 yılında italya'da, önce şiirde sonra da resimde ortaya çıkmıştır. Geçmiş ve geleneksel görüşleri reddeden , yerine, modern yaşamı temsil ettiklerine inandıkları, hız, ses ve hareketi koymak isteyen  bir sanat dalı olarak şeklillendi.Fütürizmde yapılmak istenen şey, evrendeki hareketin bir anını tesbit etmek değil; hareketin kendini duyurmaktır. Bu akımın en önemli özelliği, her şey hareket halindedir ve değişmektedir. Hareket halindeki varlıkların gözde bıraktıkları etki algılanıncaya kadar hareket yeniden değişir. Bu nedenle koşan bir at, dört değil, yirmi ayaklıdır ve ayakların hareketi de üçgen biçimindedir. Çok çabuk hareket eden bir insan veya cisim, çizgilerini hava içinde eritir. Bu yüzden gözlerimiz, onun yapısını farketmez. Çok çabuk hareket eden cisim sanki parçalanmış moleküller halindedir. Bu bilimsel gerçek Fütüristlerin sanat görüşü olmuştur. Bunlar daha çok fırtınalı denizler, son hızla giden otomobiller, dansözler gibi hareketli konuları seçmişlerdir.  Resim sanatında bu Akımın önmeli temsilcileri: Umberto Boccioni, Giacomo Balla,  Severini'dir.

 

Bu akım her şeyin sürekli değiştiğini sonucunda hareketin yaşamın en önemli gerçeği olduğunu savunur. Bir hareket algılanıncaya kadar yeni bir harekete geçilir. Hareket yaşamın kaynağıdır. Resim sanatına yeni, dinamik bir ruh kazandırmak istemişlerdir.Hareketi vermek için de nesneleri parçalara ayırmışlar,çizgileri üst üste getirmişlerdir. Herşey hareketi vermek için kullanılmıştır. (Boccioni,Severini)Konu olarak hareket eden nesneler resmedilmiştir. Fütüristler geleceğe hükmetmek isterler, geleneksel her şeye karşı çıkarlar. http://www.resimhocasi.com/sanatakimlari/sanatakimlari1.html

Dosya: Umberto Boccioni - A strada Entra nella casa.jpg

 Umberto Boccioni - A strada Entra nella casa.jpg

Umberto Boccioni

( 19 Ekim 1882 - 17 Ağustos 1916) bir oldu İtalyan ressam ve heykeltıraş . Diğer Fütüristler gibi , eserlerinde hareket(dinamizmi), hız ve teknoloji üzerinde yoğunlaştı.  İtalya'da Reggio Calabria'da doğdu.

 

Düşünceleriyle Giacomo Balla ve Severini'nin öğretmeni olmuştu. Kısa bir süre Venedik Accademia di Belle Arti az çizim dersleri aldı. 1901 yılında, Boccioni ilk Famiglia Artistica, sanatçılarını ziyaret etmek için Milan'a gitmişti orada Edebiyat alanında Fütirizmi ortaya atan 1907 ünlü şair Filippo Tommaso Marinetti  de dahil olmak üzere diğer Fütüristler ile tanıştı. Bu iki sanatçı daha sonra Fütirizmin manifestosunu hazırladılar.

 

Boccioni,  Marinetti'nin düşüncelerini plastik sanatlara uyarladı. Şiddet,güç ,hız gibi kavramları yücelten gelecekçi ressamların bildirisini 1910'da yayınladı.

Şiddet ve dinamizmi öne çıkaran maddenin ışık ve hız içinde erimesini betimleyen eserlere imza attı. Heykelde cam ,ahşap,çimento,kumaş, elektrik lambaları gibi çok çeşitli malzeme kullanmayı öneren gelecekçi heykel bildirisine karşın ''Şisenin Uzaydaki gelişimi(1912),Uzayda sürekliliğin benzersiz biçimleri(1913)'' ünlü heykellerinde önerdiklerinden daha geleneksel kalmıştır.1912 yılında diğer fütürist ressamlar ile birlikte bir resim sergisi açtı.  1912 yılında, s Braque , Archipenko , Brancusi , Raymond Duchamp-Villon gibi Paris'te bulunan çeşitli stüdyoları ziyaret etti.

 

Fütürizmin  ana teorisyeni bu iki sanatçı  ve özellikle Boccioni olmuştur. 16 Ağustos 1916, Boccioni bir süvari eğitim tatbikatı sırasında atından atıldı ve atlıların yakları altında çiğnenerek öldürüldü.

 Dosya: Umberto Boccioni - Visioni simultanee.jpg

 Umberto Boccioni - Visioni simultanee.jpg

Umberto Boccioni: Modern Idol, 1911



Giacomo Balla

 

1871 yılında doğdu.  Giacomo Balla, Fütürist ressamların kıdemli öğretmeni Umberto Boccioni ve Gino Severini öğrencisi idi. Fütürist resim akımına dahil olmadan önce Georges Seurat ile noktacılık akımından etkilenmişti. 1912 yılında Fütürist harekete katıldı. Işık, hareket ve hız resim tasvirleri ile meşgul olunca  resim tarzında dramatik bir değişim yaşandı. Eserlerinde hareket ve ışığı ayrıştırmaya çalışmaya başlamıştı. 1914 yılında Balla Fütürist bir yaşamı savunmaya başlamıştı. Resimlerinde uyguladığı düşüncelerini heykel ve uygulamalı sanatlar, özellikle kostüm ve sahne tasarımı kapsayacak şekilde genişletmeye çalıştı. Balla hala yeni, genç Fütüristler saflarında itici bir güç olmayı başarmıoş sanatçıydı. 1920 lerden sonra yavaş yavaş  geometrik formlara daha fazla değer vermeye başlamıştı.Onun resim tarzı  düzenli soyut makine gibi yapılar ve figüratif temsilleri arasında gidip geldi. Giacomo Balla 1958 yılında öldü.

 

 

Edebiyatta Fütürizm

 

Bu akımın öncüsü ve şefi İtalyan şair, romancı, oyun yazarı ve yayın yönetmeni Filippo Tommaso Marinetti'dir. Marinetti’nin 1909’de Paris’te "Le Figaro" gazetesinde yayımladığı manifesto futurisita (Fütürizm Bildirisi) gelecekçiliğin manifestosu oldu. Bildiride, "Bizler müzeleri, kütüphaneleri yerle bir edip ahlakçılık, feminizm ve bütün yararcı korkaklıklarla savaşacağız" deniyordu. Bu geçmişin bütünüyle reddi demekti. Aynı bildiride, "Biz dünyadaki gerçekten sağlıklı tek şeyi, yani savaşa ve ölüme götüren güzel düşünceleri yüceltiyoruz" sözleri, siyasal alanda o dönemde gelişen faşizmden yana bir tavrın da açık göstergesiydi.

Süratin üstünlüğünü iddia ve ilan eden Marinetti, bir yarış arabasının Samothrake zaferi (Yunan heykeli)nden daha güzel olduğunu ve buna ek olarak da: "Mutlak içinde yaşıyoruz, çünkü "her yerde hazır ve nazır olan" edebi sürati biz yarattık" demiştir.

Gelecekçiliğin kurucusu Marinetti, Avrupa’da birçok yazarı etkiledi. Rusya’da Velemir Hlebinikov ve Mayakovski gelecekçiliğe yöneldi. Rus gelecekçiler kendi bildirgelerini yayınladı. Puşkin, Tolstoy, Dostoyevski reddedildi. Şiirde sokak dilinin kullanılması istendi. 1917 Ekim devriminden sonra da gelecekçi akım güçlendi. Mayakovski’nin ölümüne kadar etkisini sürdürdü.

İtalya’daki gelecekçiler ilk şiir antolojisini 1912’de yayımladı. Gelecekçilik faşizm ile özdeşleşti. Ve 1920’lerin ortalarına doğru etkisini yitirdi. Eserlerinde mantıklı cümleler kurmayı reddeden gelecekçilerin parolası, "sozcüklere özgürlük"tü. Ezra Pound, D. H. Lawrence ve Giovanni Papini de bu akımdan etkilenen yazarlardır.  ( http://tr.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCt%C3%BCrizm )

 Giacomo Balla: Swifts, Hareket Yolları ve Dinamik Diziler, 1913

Giacomo Balla: Vortice, 1914

Giacomo Balla: 1916 Gelecek kolaylaştırır

Giacomo Balla -









DİĞER SANAT DALLARINDA FÜTİRİZİM

 

1910 Fütürist Hareketi Manifestosu topluluğun ilk manifestosuydu. Bu ilk beyannamelerinde şu maddeler bulunuyordu. 

  • 1. Her türlü Taklite hayır, her türlü özgünlüğe evet.
  • 2. Kelimelerin uyumlu, etkili ve ahenkli söyleniş zorbalığına karşı isyan.  Rembrandt, Goya ve Rodin'in bu tip özellikler taşıyan eserlerine karşıyız.
  • 3. Sanat eleştirileri ya yararsızdır ya da zararlıdır. 
  • 4. Çelik, ateş, gurur ve paldır küldür hızlı bir yaşamı izletmek amaçtır. Modern yaşamı sesler ifade eder. Tüm eski ve bayat konular terk edilmelidir. 
  • 5..Yenilikçiler için söylenen "deliler", sözcüğü bizler için asalati ve onuru temsil eder.
  • 6. Boyama o complementarism müzik şiir ve polifoni serbest nazım gibi mutlak bir zorunluluktur. 
  • 7. Evrensel dinamizm dinamik bir his olarak resimde işlenmelidir.  
  • 8. Samimiyet ve bakirlik, doğanın yorumlanması için gereklidir. 
  • 9. Hareket ve ışık ifade edilmesi gereken önemli olgulardır. 

 

Antonio Sant'Elia'da mimarlık alanında kendini gösterdi.Yenikent tasarımının planlarını (1914)harekete ve trafik akışına göre tasarlamıştır.          

1916'da daha önce sinemadan uzak duran fütürist sanatçılar bir araya gelerek Arnaldo Ginna yönetiminde Gelecekçi Yaşam adlı(vita futurista) filmi yaparlar.Sinemaya karşı duruşları fütüristik ilkelerden yola çıkarak bir film yapmak yerine daha çok sinemadan yararlanarak fütüristik yaşam ve düşünce hakkında bilgi vermek şeklindedir.

 

            FÜTÜRİST SANATIN ORTAK ÖZELLİKLERİ ÖZET

           

  • Hareket kavramıyla ilgilendiler.
  • Kuralları yıkmak ve yeni bir anlatım biçimi bulmak istiyorlardı.
  • Her şeyin bir değişim içinde olduğunu ve sanatın da bunu yansıtması gerektiğini düşünüyorlardı.
  • Hareket helindeki nesneleri,makineleri ve canlıları resmettiler.

 

Fütürizm Bildirisi

Fütürizmin kurucu ve teorisyeni Tomasso Marinetti'nin 1909 yılında Figaro gazetesinde yayınlanan manifestosunun 10 maddesinde fütürizmin çok yönlü sanatsal amaç ve ilkelerini saptamıştır. Bu maddelerde, özetle:

 

Şiirde temel öğeler cesaret, cüret ve isyandır,

Edebiyat durgunluktan ve uyuşukluktan sıyrılmalıdır.
Edebiyatta işlenecek konular saldırgan hareketler, kavga ve dövüştür.
Dünya yeni bir güzellikle zenginleşmiştir. Yeni güzellik sürattir, hızdır, Motoru güçle sarsılan, homurdanan bir yarış arabası Victoire de Samotrace'dan daha güzeldir.
Ancak kavga güzeldir. Saldırgan niteliksiz bir şaheser olamaz.
Şiir tanınmayan ve bilinmeyen güçlere karşı saldırgan olmalıdır.
Yüzyılların en yüksek noktasında bulunuluyor.
Olanaksızların kapısını açmak dururken geride kalınmamalıdır.
Zaman ve mekan artık ölmüştür.
Sınırsız ebedi sürat elde edildiğine göre, mutlakta (absolu) yaşanıyor demektir. Dünyanın tek sağlık ilacı savaştır, militarizm, feminizm, fırsat kollayıcılık, çıkarcılık lanetlenmelidir, denmektedir.

 

Türk edebiyatında Nazım Hikmet fütürizmden etkilenmiştir. Serbest şiiri benimsemesi, kimi şiirle­rinde “makileşme İsteğini” dile getirmsi ve Resimli Ay adlı dergide “Putları Yıkıyoruz” adlı yazı dizisinde geleneksel Türk şiiri ve bu şiirin ozanlarına tavır alması, ondaki fütürist etkileri açıklar.

 

Cubo-Fütürizm

 

1913 yılında itibaren Rusyada Kübizm'e etki eden ve gelişteren, Rus Fütürizmi'nin temel okuludur.

Cubo-Fütürizm Kübizm'in formları ve Fütürizm'in dinamikliğini esas almıştır. Kazimir Malevich tarzı geliştiren kişidir ve bu tarzı 1912'de imzalanan fakat 1913 yılında yapıldığı bilinen "The Knife Grinder" isimli eserinde görülebilir. Fakat Kazimir Malevich Suprematizm olarak adlandırılan ve objektif olmayan bir tarz benimseyerek bu tarzı reddetmiştir

 

 

Kaynak:

  • http://www.msxlabs.org/forum/edebiyat/8959-edebiyat-akimlari-futurizm.html#ixzz1oyLA1tHs
  • http://serdar-hizli-art.com/modern_painting/futurism.htm
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCt%C3%BCrizm
  • http://www.resimhocasi.com/sanatakimlari/sanatakimlari1.html
  • http://palmtree.blogcu.com/sanat-akimi-futurizm-gelecekcilik/157475

 

   



İLGİLİ LİNKLER

Not: Geleneksel ve Güzel Sanatlarla ilgili, Tez, yazı, İnceleme, Resim,Tablo, kaligrafi, ebru, Fotoğraf, minyatür, hat, sedef, el işi, oya, bezeme, Telkari, kazaziye  benzeri çalışma  ve araştırmalarınızı, sitemize üye olarak ,  bize başvurarak ESA'da paylaşarak kültürümüze katkıda bulunabilir, kendinizi ve ürünlerinizi tanıtabilirisiniz.

 BAŞVURU İÇİN : ESA, İLETİŞİM  veya s_kuzucular@hotmail.com





Yorumlar